Landelijke aanpak HNW

Naast Het Nieuwe Winkelen op binnenstadniveau is het ook mogelijk om het landelijk in te steken. Niels Hansen, manager BOVAG Fietsbedrijven, leerde HNW in 2011 kennen en raakte enthousiast over de mogelijkheden. Hij benaderde het Hoofdbedrijfschap Detailhandel en Ik Onderneem! en samen ontwierpen ze een variant op de bestaande HNW-aanpak, gericht op zijn leden, de overal in Nederland gevestigde fietsbedrijven. Een volgende variant is zelfs ook al in de maak.

Hansen zette samen met het HBD en Ik Onderneem! eerst een pilotproject op met 15 fietsondernemers door heel Nederland verspreid. “Die hebben immers allemaal dezelfde doelgroepen (mountainbikers, zestigplussers, e-bikers, etc), maar vanwege de regionale spreiding zijn ze zeker niet concurrerend ten opzichte van elkaar, wat soms nog wel gedacht wordt. Integendeel: HNW gaat om een gedragsverandering. De consument verandert immers ook; die oriënteert zich meer en meer op internet. En daarom past de slimme ondernemer zich aan. Ik noem het ook wel het digitale Darwinisme. Zij die zich het beste aanpassen aan de veranderende omstandigheden, zullen overleven.”

Betekenis

Hij vervolgt: “HNW gaat niet om online bestellen. Dat doe je bij een webwinkel die ergens in Nederland staat, maar waar je geen beleving hebt, geen betekenis. Want betekenis, dat kun je juist als ondernemer in je eigen zaal toevoegen aan je product. Dat is je toegevoegde waarde.”

Workshops

In 2012 en in 2013 organiseerde Hansen twee grote workshoprondes waar elke keer 50 fietsondernemers aan deelnamen. Net zoals winkeliers uit hetzelfde winkelcentrum of stadscentrum van elkaar leren door de interactie tijdens die bijeenkomsten, staken de fietsondernemers ook heel veel van elkaar op, herinnert Hansen zich. “Je krijgt concrete en praktische tips die je meteen voor je eigen zaak ook kun toepassen.”

Kruisverbanden

En Hansen gaat verder. Samen met zijn collega’s van andere branches waar BOVAG actief is, is hij nu ‘kruisverbanden’ aan het opzetten. “Zet bijvoorbeeld een fietsondernemer en een wasstraat-ondernemer bij elkaar. Dan kun je voor mountainbikers de mogelijkheden van een wasbox aanbieden. Of een rijschoolhouder en een fietsondernemer samen; het caravanbedrijf en de leverancier van een e-bike; de combinaties en de toepassingen zijn eindeloos. Steeds weer geldt: wat kan ik voor betekenis realiseren voor mijn klanten als ik via HNW campagnes, eventueel samen met een aanpalende discipline, opzet?”

Actief

“Het gaat erom dat je die gedragsverandering van de consument navolgt als ondernemer. En denk niet dat zestigplussers niet online zitten; één op de drie 55-plussers is al dagelijks actief op de social media, las ik laatst in een onderzoek. En zoek zelf maar eens op Twitter op trefwoorden als e-bike, fietstochten, etc. En ook op Facebook zul je veel vinden. Het is gewoon een kwestie van je aandacht verleggen naar de plekken waar je doelgroepen nu veel komen. Je zult verbaasd zijn hoe veel er daar besproken wordt. Zoek contact met deze mensen en verleid ze om naar je winkel toe te komen.”

[Tekst: Frank Thooft, Pluspen, november 2013]