Dataservice toekomstbestendig winkelgebied

In veel binnensteden en andere (winkel)gebieden in Nederland worden door gemeenten, brancheorganisaties, vastgoed organisaties, winkelketens, betaalinstellingen, centrummanagers en ondernemers(verenigingen), al dan niet in samenwerking met elkaar, initiatieven genomen om een nieuwe, toekomstbestendige winkelstraat te realiseren.

De toekomstbestendige winkelstraat is optimaal ingericht om adequaat te acteren en in te spelen op de behoefte van de klant van morgen (en eigenlijk al van vandaag!), dankzij een goede samenwerking tussen vestigingen (horeca, detailhandel, ambachten, cultuur, recreatie en particuliere dienstverlening). De vestigingen in deze winkelstraat slagen er als collectief in om, ongeacht het kanaal (offline en online), relevant te zijn en te blijven voor de klant.

Zorg dat uw offline winkelgebied ook online optimaal voor u werkt om uw klant te verleiden en over te halen om te kopen. Net als dat u offline de openbare ruimte onderhoud, moet dat online ook gebeuren. Met het platform wat u heeft of aan het ontwikkelen bent biedt u de ondernemers de mogelijkheid onderdeel te worden van De Nieuwe Winkelstraat zoals hierboven beschreven. De Nieuwe Winkelstraat moet goed vindbaar zijn, als een soort ‘warenhuis’, en dit zal online ook zo moeten zijn. Dat kan online op 1001 manieren: dat kan een consumentenportaal zijn waar alle vestigingen op staan, een app, een website, een koppeling met bestaande partijen, etc.

De uitdaging

Welke (online) oplossing u ook kiest, er is één gemeenschappelijke deler: de content. De content is belangrijk voor vindbaarheid, compleetheid en relevantie voor de klant. Op dit moment zijn de meest basale gegevens niet eens beschikbaar (althans, niet foutloos en actueel) en wordt er veel tijd en geld besteed om deze gegevens te verzamelen, op te slaan en te verspreiden. Dit gebeurd vaak meermaals én door verschillende partijen. Hoe zorgt u er voor dat deze content van uw binnenstad of het (winkel)gebied in zijn compleetheid op een basisniveau beschikbaar komt in uw app, op uw website of waar dan ook? En als u deze informatie niet hebt, hoe komt u er dan aan?

De oplossing

Door nu deze basis gegevens voor uw winkelgebied te verzamelen, zorgt u ervoor dat u straks op uw consumentenportaal een gevuld warenhuis heeft. Met begeleiding en ondersteuning van Ik Onderneem! zet u lokaal mensen in om deze gegevens te verzamelen en de database te vullen zodat uw winkelgebied mee kan in deze ontwikkelingen. Ik Onderneem! biedt u een tool die is afgestemd op uw winkelgebied en zij begeleidt de mensen die voor u fysiek uw winkels gaan bezoeken. Het vertrekpunt is een adressenlijst, aangevuld met alle data die u al heeft van uw ondernemers. Deze lijst is het vertrekpunt waarvan u de bestaande gegevens verifieerd en u maakt zelf de keuze tot welk niveau u deze profielen aanvult met nieuwe data.

Samen met Ik Onderneem! stellen we uw ambitieniveau vast en kunnen we inschatten hoeveel tijd nodig is voor het verzamelen en invullen van de gegevens. Niet alle gegevens van de tool zullen mogelijk nodig zijn op uw portal of andersom, maar het wel hebben van deze gegevens levert u in de toekomst flexibiliteit en aanpassingsvermogen op. U kunt altijd de volgende stap nemen, want de content is er dan al!

Wat kunt u verwachten

Projectmanagement & coördinatie

Ik Onderneem! draagt samen met u de zorg voor het gehele proces van projectmanagement, coördinatie aanlevering van een correcte basislijst tot het importeren en controleren van de definitieve data in de database.

Gebruik soft- en hardware invultool

U maakt gebruik van de invultool voor het vullen en koppelen van vestigingsprofielen. Uiteraard geeft ik Onderneem!  een briefing voor het gebruik en zijn we beschikbaar voor vragen over de invultool.

Actualisatie landelijke merkendatabase

U maakt gebruik van de landelijke merkendatabase. Wanneer er lokale merken zijn die toegevoegd moeten worden (denk aan eigen merken, huismerken, lokale merken) controleert Ik Onderneem! de juistheid van het merk en zorgen we ervoor dat deze toegevoegd worden aan de landelijke database.

Foto maken en verwerken in database

Het is mogelijk om zelf de foto’s te maken van de puien en aan te leveren. Ook kan Ik Onderneem! dit voor u verzorgen en dragen wij zorg voor het koppelen van de foto’s  aan de database.